Zpět na úvodní stránku / Home Home ADAM AND THE ANTS

Články z časopisu Melodie

Melodie byla dlouho prakticky jediným oficiálním časopisem,ve kterém se zmínky o Adamovi a Mravencích v době socialismu objevily. Proto jsme hltali vše (a nejen o Adamovi), co se v tomto časopise objevilo.

 Srpen 1981        Únor 1982        Březen 1982       Duben 1982
 Červenec 1982       Srpen 1982       Září 1982




Adam & the Ants a jejich mravenčí muzika (vyšlo v srpnu 1981)

    Na jeviště vbíhá štíhlý mladík v pestře vyšívané husarské vestě, tmavé vlasy nakrátko sestříhané v italském stylu, drobné copánky proplétané barevnými pentličkami kolem uší, obličej pomalovaný na způsob indiánských válečníků… Sál vybuchuje nadšením. Začal koncert Adam & The Ants (Adama a Mravenců), skupiny, která před nedávnem pořádně rozčeřila zklidňující se vody britské populární hudby, a to s vervou a úderností, jakou před pěti lety přineslo snad jen punkové hnutí. Během jediného měsíce měl tento soubor na žebříčcích čtyři singly a všechny se propracovaly do první desítky. Invaze mravenčí hudby byla nečekaná a pro většinu kritiky nepochopitelná. Fanouškové kapely však věděli o kvalitách svých oblíbenců své a následující měsíce jim daly za pravdu.



"Sexuální pistole" jako předkapela

   V roce 1975 se stal čerstvý student Hornseyské umělecké školy Stuart Goddard členem školní skupiny Bazooka Joe. Hráli po místních tančírnách a hospůdkách. Ve volném čase si Stuart přivydělal prodejem podomácku vyráběné bižuterie. Osudovým okamžikem pro jeho muzikantskou budoucnost se stalo jedno listopadové vystoupení Bazooka Joe, při němž jako jejich předkapela přišli na pódium zatím ještě neznámí Sex Pistols. To už si Goddard říkal uměleckým jménem Adam Ant (Adam Mravenec) a výkon "předskokanů" ho ohromil: obdivoval jejich sebejistotu a průbojnost a rozpoznal, že na rozdíl od jeho současného souboru se tahle konkurence svou originalitou prosadí.
   Krátce nato se osamostatnil a začal zakládat vlastní skupiny ovlivněné punkovou módou. Peníze utržené za bižuterii investoval do nahrávací techniky a s její pomocí si pečlivě zaznamenával své první skladatelské i textařské pokusy. Potom mohli posluchači zaregistrovat Anta v seskupení nazvaném B-side v menších klubech a ve společnosti punkových kapel jako Siouxie & Banchees, X-Ray Spex či Slits. V roce 1978 dostala skupina ambiciózního mladíka stálou podobu i jméno Adam & The Ants a u gramofonové firmy Decca natočila svůj první singl s písničkami Young Parisians a Lady. V následujícím roce už absolvovala první britské turné a vydala také debutové album pod titulem Dirk Wears White Sox. Žádná z desek však nedosáhla výrazného úspěchu a kapela byla tu a tam v odborném tisku kritikou označována za cosi jako "přežilý punkový extrém v módně zastaralém tónu".
    Ant se ovšem nenechal otrávit a zůstal věrný svým hudebním představám. Změnil jen - a to kompletně - složení souboru; nováčky se stali dva bubeníci, Lee Mail a Merrick, teprve osmnáctiletý Kevin Mooney s baskytarou a zejména Marco Pirroni (původně Siouxie & Banshees a Models).Ten vnesl do zvuu skupiny řízný, ostrý sound punkové kytary a navíc vytvořil s Antem autorskou dvojici, která zabezpečila veškerý repertoár. V srpnu 1980 natočili Adam & The Ant své druhé album - Kings OfThe Wild Frontier, tentokrát u firmy CBS. Vstup do letošního roku potom odstartoval přímo lavinu jejich úspěchů; singly Dog Eat Dog, Antmusic, Kinds Of The Wild Frontier a po třech letech znovu vydaný Young Parisiens se doslova přehnaly hitparádami. Zatím nejnovější květnový singl Stand And Deliver šel okamžitě do čela domácího žebříčku, což se za posledních pět let podařilo jen Police a jejich Don´t Stand So Close To Me… Z takřka neznámého souboru se staly přes noc hvězdy první velikosti.


Nejsme rock´n´rollová kapela

   V čem je tajemství úspěchu "mravenčí" hudby? Jedním z klíčů, který jej pomáhá vysvětlit, je určitě stav Britské pop music na konci 70. let. Po punkovém přívalu a následné "nové vlně", jež zanikly stejně rychle jako vznikly, upadlo dění v písničkové oblasti opět do nudné fáze. Pokus o vzkříšení hardrocku se příliš nevydařil a tak jediným osvěžením byla muzika kolem 2-Tone (viz Melodie č. 6/81), které však chybělo masové zázemí a početnější fanouškovské vrstvy. Důležitým faktorem na cestě ke slávě byle i vizuální složka projevu Adam & The Ants. Ant si ze svých punkových začátků zachoval nápadnou vizáž, bláznivě pestrobarevné obleky, líčidla, strhující tempo i pohyb po jevišti, to vše dohromady spojené ve fenomenální podívanou.
    "Punková muzika pro mne od začátku znamenala hlavně vizuální zážitek, dramatické show", nepokrytě přiznává Ant. "Nejsme a nechceme být rock´n´rollová kapela, důležité je, aby se diváci na našich koncertech bavili uvolněně, bez komplexů". A tak tomu doopravdy na každém vystoupení Adam & The Ants je. Ant nikdy nedbal o myšlenkovou podstatu punkového hnutí, vzal si z něj jen "image", uspokojující jeho výtvarné cítění - a právě to mu uchovalo konzumentskou "přijatelnost" v očích nejširší veřejnosti. Samozřejmě, jen samotné vizuální show úspěch nezaručí: hlavním aspektem průlomu skupiny ne výsluní popularity je přece jen vlastní hudba. Dominuje v ní tep dvojích bicích nástrojů, vhodně doplněný rytmicky pregnantním a ostrým zvukem kytary a vypjatým, čistým tónem Antova hlasu. Skladby jsou instrumentálně jednoduché, důrazné a melodicky nakažlivé, plné výkřiků a rytmických úderů, strhující svou náladou, umocněnou množstvím hlasových gagů a překvapující genialitou jednoduchosti a zpěvnosti v miniaturních plochách.
   Takže shrnuto dohromady: kouzlo Adama a jeho Mravenců lze spatřovat ve šťastném spojení vizuálního barevného světa fantazie a jednoduché, zpěvné a rytmicky strhující hudby. Přívlastek jednoduchá by však mohl svádět k nařčením z primitivnosti a lacinosti, jakými ostatně kritikové soubor častovali v jeho začátcích. Je však třeba mít na zřeteli Antovy profesionální výtvarné schopnosti, vyjádřené prostřednictvím kostýmů, ale i na obalech desek a videokazet - nenajdeme tu žádný laciný efekt, jen příklady umělecké seberealizace. A kvalita hudby je nesporná, přirozená. Adam Ant se do hvězdné společnosti opravdu propracoval trpělivým "mravenčím" úsilím, podpořeným ovšem příslušnou dávkou talentu a umělecké originality.


Noví romantici

   První pololetí roku 1981 znamenalo pro Adam & The Ants řadu proměn: nahrávky kapely, která dosud hrála jen na malých scénách, se rozletěly do celého světa, skupina absolvovala první americké turné, začal jí horečný život velkých hvězd a velkého obchodu. Těžko říci, jak v něm obstojí: prvním odpadlíkem je baskytarista Kevin Moony, který odešel, aby se pokusil založit vlastní soubor, a byl nahrazen Garym Tibbsem ze skupiny Roxy Music. Ať už bude vypadat budoucnost Mravenců jakkoli, jejich zásluha spočívá i v tom, že vlastně vyprovokovali na britské scéně další hudební hnutí, jehož představitelé (skupiny typu Visage, Spandau Ballet, Teardrop Explodes, Echo And The Bunnymen, Landscape, Scars) jsou označováni pojmem "noví romantici". Pozoruhodná muzika tohoto proudu bude nepochybně kralovat módě letošního roku. A tak není pochyb o tom, že Adam & The Ants se už zapsali do historie svého žánru podobně jako předtím jiné živé symboly jednotlivých etap jeho vývoje.

Miloslav J. Opl     

Únor 1982 - Jen kratičká zmínka o turné skupiny

    Skupina Black Sabbath absolvovala v lednu velké turné po britských městech. Neméně rozsáhlé cestování tamtéž si naplánoval Adam Ant a jeho Mravenci.

Březen 1982

Rok 1981 byl pro Adama evidentně úspěšný. Kings Of Wild Frontier nejúspěšnější album a veleúspěšné singly z alba Prince Charming.

3_1982

Duben 1982 - Podle Melody Makeru byl Adam králem žebříčků.

   Britský Melody Maker zveřejnil statistické výsledky, získané zhodnocením týdenních hitparád. Mezi deset nejúspěšnějších singlů se zařadily Vienna (Ultravox), Ghost Town (Specials), Tainted Love (Soft Cell), This Ole House (Shakin Stevens), Stand And Deliver (Adam And The Ants), One Day In Your Life (Michael Jackson), Being With You (Smokey Robinson), Stars On 45 (Star Sound) a Antmusic (Adam And The Ants). Pořadí nejúspěšnějších umělců na singlech vede Adam And The Ants, následován Shakin Stevensem, Ultravoxem, Madness, Toyah, Kim Wildeovou, Human League, Steviem Wonderem, Star Sound a Spandau Balletem.
   Do desítky nejúspěšnějších alb se probojovala alba King Of The Wild Frontier (Adam And The Ants), Hotter Then July (Stevie Wonder), Present Arms (U40), Making Movie (Dire Straits), Secret Combination (Randy Crawforsové), Face Value (Phil Collins), The Jazz Singer (Neil Diamond), Double Fantasy (John Lennon a Yoko Ono), Stars On 45 (Star Sound) a Duran Duran se stejnojmenným albem. Pořadí nejúspěšnějších na albech vede opět Adam And The Ants.


Červenec 1982 - První zpráva o možném rozchodu Mravenců

7_1982    Po oslnivé konjunktuře, oslnivých žních výročních cen za rok 1981 a albu Prince Charming, které recenzent Melody Makeru nazval "vánoční pantomimou", se kolem Adama Anta a jeho "Mravenců" překvapivě vyrojily pověsti o rozchodu. Kapelník skutečně na jaře vypsal veřejný konkurz na dvě uprázdněná místa po baskytaristovi a bubeníkovi - z celé země se přihlásily desítky zájemců, ale výběr zřejmě probíhal rychle. Jeden ze dvanácti pozvaných adeptů si dokonce trpce postěžoval v novinách, že odřekl výhodnou "štaci" v Edinburghu, absolvoval cestu z Glasgowa do Londýna, aby se posléze v tamějším studiu dozvěděl, že vlastně přicestoval zbytečně. Vyvolenými šťastlivci se nakonec stali bývalý hráč skupin La-Rox a Hitmen baskytarista John Jay a bubeník kapely Fingerprintz Bogdan Wiczling. Ten si, pokud Adam & The Ants zůstanou u svého typického stylu - v ohlasech na poslední album se totiž objevovaly dokonce zmínky o prvcích jazz-funku - v novém působišti zabubnuje až až.


Srpen 1982

Žebříčky jsme si pročítali, aniž bychom měli šanci většinu skladeb v rádiu v tu dobu slyšet. Občas se ná do ruky dostaly žebříčky uveřejněné v německém BRAVU, nicméně Melodie byl jediný domácí zdroj informací o tom, které skladby si vedou nejlépe v zemích na západ od Čech.
8_1982
Září 1982 - Rozpad kapely je potvrzen

    Zatěžko je měsíčníku s dlouhými výrobními lhůtami uhlídat všechny vrtochy hvězd, odehrávající se ze dne na den: sotva jsme referovali o personální reformě skupiny Adam And The Ants, přišla zpráva o rozpadu celého sdružení. Adam Ant se nadále prezentuje posluchačům jako sólista, a tuze úspěšný - v červnu třeba s hitparádovým singlem Goody Two Shoes.